Ännu en dag..

Det mest spännande som hänt i mitt liv sen jag skrev sist var väl ungefär att jag vågat mig på att börja göra volter på studsmattan- är det inte olidligt spännande? Inte blir de bra heller, efter att ha voltat i luften dimper jag ner på rygg på studsmattan och där kan man snacka om platt fall!

Har för övrigt jobbat m. mamma idag, jag var lite seg och på dåligt humör så det blev en del övertid som inte borde ha blivit men ändå tyckte jag inte att jag gjorde ngt. saktare än jag brukar.. I tidsschemat är kanske kisspauser inte är inäknade förresten? Mamma hade två ;-) Där har vi den mystiska tiden som gick.. Vi säger väl så?

Idag fick jag förresten svar på mejlet jag skickade till Jenny, min kompis i Råneå. Det är alltid lika kul att höra av henne och jag blir alltid lika glad. Visst, det är inte samma sak nu som när vi var betydligt mindre och tillsammans nästan varje dag men det blir aldrig lika kul som när man var så ung, right? Tänk själv om man skulle springa runt med käpphästar i den här åldern, folk skulle ju tro att man hade blivit totalfnoskig!

Kramelikram Bea.


25 grader.. inomhus!

Idag har jag och mamma varit in en sväng till stan för att köpa en lampa till min nya lyxsvit, hee! Mitt rum med andra ord. Till sist efter en lång tids sökande hittade jag en lampa med tre spotlights i en rad på coop forum där vi även passade på att köpa godis- Jag visste väl att mamma hade en baktanke när hon föreslog att vi skulle titta efter lampor på coop! ;-)


Igår jobbade jag med mamma och när vi köpt dricka på statoil (där mamma för övrigt försökt betala bensin m. ett Ok-kort en gång, snacka om bortgjord!) så åkte vi i ett gupp m. bilen medans jag drack och drickan for upp i ansiktet på mig. "Det for väl inte på sätet?!" undrade mamma oroligt. Då förklarade jag för henne att som en förstående och omtänksam mamma borde hon frågat "Hur gick det älskling? Du fick väl inte juice i ögat?" men då skrattade hon bara, hee! Igår fick mamma förresten en utskällning av en gubbe som jobbade på "Papperspartnern" eftersom att hon råkats dammsuga när han hade kunder- vi som trodde de hörde till personalen då de smälte in bra (gubbe som gubbe) men mamma fick inte en syl i vädret att förklara och sedan när hon ringde och pratade med sin arbetsgivare och förklarade detta för honom talade han om för henne att utskällningen absolut inte skulle tas personligt, de kallar honom nämligen "Gnällkjell", hee!


Från tisdag till torsdag var jag förresten hos pappa. På bussen på vägen till Råneå lekte jag och Joakim "gul bil" för att fördriva tiden men eftersom att vi började med gul lastbil, buss, lyftkran, gräsklippare.. också så fick vi ganska ont tillslut (Tur då att vi hunnit sluta innan vi kom till stället där det stod en hel drös med postbilar!). När vi kommit till pappa åkte vi till farmor och farfar i stugan och jag kunde inte låta bli att doppa mig i vattnet- det blev dock inte mer för väl i konstaterade jag att jag hamnat i en isvak och gick upp snabbare än någon hunnit säga gul b.. Sedan fick jag höra att det bara var 15 grader i vattnet! På onsdagen åkte jag, pappa och Joakim in till happis-pappis (Haparanda) och körde go-cart, pappa vann nog tillslut eftersom att jag blev så ivrig i mina försök att varva Joakim så att jag sladdade runt!

När vi kört klart åkte vi till Finland en sväng där vi kollade in en affär som hade lite allt möjligt, bla. kläder men vi kom ut därifrån med endast några godispåsar.. Sedan åkte vi tillbaka till Sverige igen där jag tjatade mig till att få gå på skopunkten och såklart hade de ett bra erbjudande där "Tag tre, betala för två". Hittade först ett par skor m. hög klack av den typ som man sett mycket av i FRIDA tidningen i sommar och trodde först att det inte fanns i svart i min storlek. Senapsgult föll mig inte i smaken riktigt men sen upptäckte jag att det fanns fler svarta skor längre upp, tog en stege och fixade ett par i min storlek. Sedan blev man ju såklart tvungen att utnyttja erbjudandet och hittade ett par svartglittriga, skavsårsframkallande men fina, ballerinaskor. Det sista paret fick pappa ta ett par skor till sig även om jag knappast haft några problem att leta reda på ett tredje par skor (I love shoes!).


Det var en kortfattad version av vad jag haft för mig de senaste dagarna, för den långa versionen- ring mig på 073 ******* Nej, ärligt talat- jag skulle aldrig orka berätta!

Kramelikram Bea.

image15
(Min enorma lyxbåt.. I wish! Det är brorsans modellbåt, lagom stor för legogubbar, hee!)


I´m singing in the rain.

Idag har regnet bara öst ner hela dagen, men man får väl vara tacksam för de varma dagar vi fick i alla fall! Efter att ha väntat några timmar på uppehåll men utan resultat, åkte jag till stallet och red ut med Chatte i regnet, drygt en timma- man är väl inte gjord av socker heller? Men gud vad jag vill ha en egen häst.. Eller i alla fall en foderhäst- vill så mycket att jag tror jag dör!


När jag kom hem sedan försökte jag få lite ordning på mitt rum, ja för nu har mamma och Walle flyttat ut ur det så jag får ha det helt för mig själv! Det liknar dock mer en lagerlokal än ett rum än så länge..


Igår jobbade jag och den här gången städade vi förutom ett orimligt antal trapphus även två kontor. Jag tänkte ta en toalett också men när jag stod där och tittade ner i toastolen ändrade jag mig snabbt "Mamma! Har du lust att ta toaletter istället så kan jag dammsuga?".. Vi måste vara otroligt sega förresten, varenda ställe vi var på gick på övertid! Möjligheten finns förstås att det är den som gjorde schemat som var en riktig tidsoptimist.. Jag tror på den senare teorin!


Kramelikram Bea.

image14


It is hot!

Den olidliga värmen fortsätter att hålla i sig! Som kompensation för gårdagen vaknade jag kring halv 12 tiden idag tror jag.. Lika bra var väl det för så mycket hade jag inte planerat för dagen. Efter att ha löst korsordet i OKEJ-tidningen ett litet tag fastnade jag och steg upp för att duscha..


Så mycket har jag alltså inte haft för mig idag men nu har jag bestämt med mamma att jag ska komma och sommarjobba med henne på tisdagar också då hon annars får en hel del övertid som jag lika gärna kan ta istället. Lite extra klirr i kassan lär det ju bli- snart kanske jag sparat ihop till en bärbar dator om jag har tur? Hittade en i Haléns-katalogen för 5999 kr tror jag det var, den verkade bra men jag ska försöka se om jag inte kan få tag på en billigare någon stanns.. Så ska den ju vara någorlunda bra också förstås, att hitta rätt i "datadjungeln" är sannerligen inte det lättaste kan jag säga!


Åkte även och handlade mat med mamma och brorsan på Coop forum idag och jag körde kundvagnen som vanligt. En riktig utmaning faktiskt, ni anar inte hur svårt det kan vara att styra en fullproppad kundvagn genom alla gångar utan att krocka med någon, jag fick lägga all min tyngd på det håll jag ville svänga åt.. Minst lika bra som att gå på gym, bergis!

Så när vi kom hem från Coop hittade jag ett brev till mig i postlådan som jag fått från en som jag skrivit till genom en brevvänsannons i min häst, det ska bli kul att börja brevväxla med Sofi, som hon heter ;-)

Kramelikram Bea.


Mygg och svett- visst känns det att det är sommar?!

Jag tror allvarligt att jag kommer svettas ihjäl här jag sitter- det måste verkligen vara minst 30 grader! Ute är det också fantastiskt varmt och igår åkte jag, mamma och Joakim till havet och badade. Åh vad jag älskar att bada i svenska hav! Det är i och för sig nog inte särskilt konstigt då farmor och farfar har stuga vid havet (världens bästa läge!) och där har jag tillbringat stora delar av mina somrar enda sedan jag var liten. Nu har det dock inte blivit av i år men nästa vecka hoppas jag på att kunna åka dit i alla fall.


Igår hoppade jag även jättemycket studsmatta eftersom att min lillebror lärt sig ett nytt trick, och jag kunde ju inte vara sämre så jag övade envist tills jag också kunde det. Det gick ut på att först hoppa högt upp i luften för att landa på rygg och sedan göra en snurr påväg upp igen. Tillslut efter en evighet av träning behärskade jag det livsfarliga tricket (Ja, för i början trodde jag att nacken skulle slitas av när jag landade på rygg, huvudet slungades bakåt och det gjorte ONT!). Behöver jag ens påpeka att min rygg värker idag?!


Idag var mamma dödstrött när hon kom hem från jobbet, en och en halv timmes övertid hann det bli och jag började oroligt undra vad som hänt med henne! Eftersom att hon inte ens ville gå upp ur solstolen kunde vi inte åka och bada idag så för att inte smälta bort drog jag och brorsan fram vattenslangen och svalkade oss med den. Kallt var det! Konstigt egentligen att man tycker det är mycket kallare när vattnet kommer från en vattenslang (Eller från ett duschmunstycke också för den delen!), egentligen kan ju temperaturen mellan havet och vattenslangen inte vara så annorlunda, eller?


Alldeles nyss ropade mamma och Walle att jag fått en konstig grej med OKEJ tidningen och ville att jag skulle komma och öppna den så de fick se vad det var för något. Jag sprang genast ner och efter en snabb titt på "den konstiga grejen" började jag skratta, den konstiga grejen råkade vara ett rött armband i plast av den modell som finns i ungefär varenda affär för tillfället! Så lite vet dom om mode och sånt! Hee.


Vaknade förresten förvånandsvärt tidigt i morse, 6.15 visade klockan och jag höll på att trilla ur sängen i förvåning, vilken normal tonåring vaknar den tiden på sommarlovet?! Sedan kunde jag såklart inte somna om eftersom att en fluga surrade runt mig och försökte slå sig ner för att kunna slicka på mig, för det är väl det dom gör? USH! Fortsatte därför läsa boken jag höll på att läsa "Dubbelliv", den handlar om en 21-årig väldigt oskuldsfull flicka som aldrig haft ett förhållande i hela sitt liv, men när hennes pappa sedan meddelas död och hon får reda på att han levt ett dubbelliv och varit en riktig brottsling förvandlas flickan, Julie, till gangsterdrottning. Boken var knappast bacerad på någon verklig händelse men spännande var den i alla fall. Rekommenderar alla att läsa den (Fast den är ganska gammal och säkert svår att få tag på. Själv köpte jag den för 2 kr i en affär i Råneå som säljer mest begagnade saker.. Vilket fynd!). Klockan 9.00 hade jag lyckats slå ihjäl flygfä´t och läst klart boken, så då steg jag upp!


Varma (supersvettiga!) sommarkramar från Bea.

image13


Trappuppgång, trappuppgång, tvättstuga, trappuppgång...

Första dagen på jobbet idag var det för mig (Och mamma!). Konstigt nog var mamma mycket nervösare än mig inför detta, men väl där gick allting bra. I personalrummet hade gubbarna ett eget bord som de var noga med att säga att "det här är killarnas bord". Hee. Vi ägnade sedan hela förmiddagen åt att städa trappuppgångar, det var förvånansvärt hur de som bor i lägenheterna där litar på varandra, det stod både väskor med tröjor i, rullatorer, barnvagnar mm. i trappuppgångarna. Såhär första dagen hade vi hjälp av en tjej som hette Malin som verkade shysst men i fortsättningen blir det bara jag och mamma som ska städa alla dessa trappuppgångar (Ni anar inte hur mycket städandet sliter på kroppen!) och till hösten ska mamma städa allt helt själv! Tycker verkligen synd om henne, hon kommer antagligen att vara helt förbrukad om några månader. I ett test i Amelia kom vi fram till att mammas "riktiga ålder" är 28 år men när hon städat trappuppgångar och tvättstugor ett tag lär den åldern stiga dramatiskt!


När vi kom hem (och hade vilat ett bra tag!) spelade jag, mamma och Joakim kubb då det verkligen var kanonväder ute! Jag var själv mot lag mamma och Joakim och inledde stort med att vinna två gånger på raken, sedan gick det bara sämre och sämre och jag förlorade tre omgångar innan jag, som onekligen är en lite dålig förlorare, till slut muttrade att nu räcker det. Tur att Joakim dragit sig tillbaka efter att de vunnit andra gången, för han är en lika dålig vinnare som förlorare- Hee.


Håller på att mixa ihop några låtar i "windows movie maker" då jag upptäckt att det inte bara är filmer man kan mixa och fixa med i programmet. Det är verkligen ett mycket underhållande program som man kan hålla på med nästan hur mycket som helst.. Nåja- jag tröttnar säkert snart!

Kramelikram Bea.

image8


Äntligen sommarväder!

Idag har jag varit ner till norra Yttervik där min medryttarhäst Chatte står, och ridit honom. Hans ägare Sara var också där och visade mig lite nya ridvägar och så. Det är verkligen ett helt fantastiskt fint ställe att ha häst på! Sara tyckte att jag red ihop Chatte bra, det var det tydligen inte så många som kunde- förvånande! Jag som tyckt att han är så otroligt lätt att rida ihop, men alla passar förstås på olika typer av hästar. Nästa helg ska jag också rida Chatte, det ser jag fram emot. Det kändes dock i ryggen att jag inte ridit på ett tag när jag satt upprätt i sadeln, men det kanske berodde på gårdagens vilda hoppande upp och ner framför scenen?


Har även upptäckt ett nytt program på datorn idag "windows movie maker", där man kan mixa ihop olika videos, lägga till musik och texter- det kunde jag roa mig med ett bra tag !

Kramelikram Bea.

image7


RSS 2.0